Cortas - Corporate Travel Association

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel.

Zakenmanvliegtuig

 

Corporate Travel Association (CORTAS), de belangenorganisatie van de ‘big travel spenders’ in Nederland, heeft de handen ineengeslagen met vier soortgelijke organisaties in Europa. Zij hebben op 23 februari 2014 in Brussel het ENACT-network opgericht, dat staat voor European Network of Associations for Corporate Travel.

ENACT is in het leven geroepen om een actieve bijdrage te leveren aan het Europese debat op het gebied van onderwerpen, direct of indirect, gerelateerd aan het beheren en beheersen van zakelijke reizen en reiskosten voor bedrijven en de impact hiervan op de zakenreiziger.

De leden van CORTAS bestaan uit zo’n twintig in Nederland gevestigde multinationals, waaronder Unilever, AkzoNobel, Shell, Tommy Hilfiger en Nike. Behalve CORTAS zijn de volgende travelmanagementverenigingen aangesloten bij ENACT:

ACTE EMEA – Association of Corporate Travel Executives (Europe, Middle East en Africa)
AEGVE – La Asociacion de los Decisores en Viajes de Empresa uit Spanje
AFTM – Association Françoise des Travel Managers uit Frankrijk
BATM – Belgian Association of Travel Management uit België

Het initiatief is het logische gevolg van de gezamenlijke actie die werd ondernomen door de vijf organisaties in september 2013, naar aanleiding van de aanpassing van EU-verordening 261/2004. Hierin is vastgelegd wat de rechten van de vliegtuigpassagier zijn bij overboeking, annulering en vertraging. De vijf travelmanagementverenigingen hadden gezamenlijk een vraag neergelegd bij de Europese Commissie, die betrekking had op de impact van de regelgeving op het zakelijk reizen.

ENACT heeft niet als doelstelling commercieel voordeel te behalen, door bijvoorbeeld het bundelen van inkoopkracht. Partijen zijn uitsluitend een partnership aangegaan om gezamenlijk de belangen van de leden te vertegenwoordigen op Europees niveau.